Pierwsze weszło, pierwsze wyszło – Banki Żywności dzielą się sposobem na niemarnowanie jedzenia!
W 2023 roku aż 56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności. To niechlubny rekord w porównaniu do średniej z lat 2009-2019, która wynosiła wtedy 35%. Od 2012 roku nie zmienił się powód marnowania. Wyrzucamy, bo przegapiamy termin przydatności do spożycia.
Polacy wyrzucają rocznie do kosza ok. 3 milionów ton żywności. Według raportu Banków Żywności Nie Marnuj Jedzenia 2023, który powstał we współpracy z firmą Lidl Polska, niesprawdzanie produktów spożywczych pod kątem przydatności do spożycia jest najczęstszym powodem marnowania żywności (56%). Kolejne to brak pomysłów na wykorzystanie kupionych artykułów (40%) oraz niewłaściwe przechowywanie jedzenia (35%).
Pierwsze weszło, pierwsze wyszło
Tegoroczne badania Banków Żywności wskazują, że ponad połowa badanych rozumie różnicę między terminami „należy spożyć do" a „najlepiej spożyć przed". To pozytywny sygnał, który pomaga budować bardziej świadomą kulturę konsumpcji. Z drugiej strony aż 56% ankietowanych przyznało się do marnowania jedzenia. Jak temu zapobiegać? Banki Żywności radzą skorzystać z prostego rozwiązania, jakim jest Pierwsze weszło, pierwsze wyszło (ang. First In First Out). Metoda polega na organizowaniu produktów spożywczych w taki sposób, aby wykorzystywać w pierwszej kolejności żywność o najkrótszej dacie przydatności do spożycia. Produkty z tej kategorii powinny znajdować się na przodach półek w lodówkach.
Rosnące ceny przystopowały wyrzucanie żywności
Aż 76% badanych respondentów przyznało, że inflacja zmieniła ich dotychczasowe nawyki i przyczyniła się do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia w gospodarstwach domowych. W walce z rosnącymi cenami Polacy najczęściej redukowali listy zakupów (60%), sięgali po produkty objęte promocją (56%), wybierali zamienniki (51%) oraz szukali tańszych sklepów (21%). Wsparcie dla, między innymi, dużych rodzin, które z powodu rosnącej inflacji znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, to ważna część naszej działalności. Reagujemy na wzrost cen i tworzymy ofertę produktową, która gwarantuje klientom sklepów Lidl Polska wysokojakościowe artykuły spożywcze dostępne w niskich cenach i wytworzone w sposób zrównoważony. Stosunek jakości do ceny to jeden z naszych największych wyróżników - mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR Lidl Polska.
Nadesłał:
a.parandyk
|