Podsumowanie sezonu w Teatrze Wielkim 2012/2013


2012-05-25
Rozmowa z Wojciechem Nowickim dyrektorem naczelnym Teatru Wielkiego w Łodzi W lipcu minie rok odkąd został Pan Dyrektorem Teatru Wielkiego w Łodzi. Jak Pan podsumuje ten czas, w którym jak wiemy niósł ze sobą wiele wyzwań, a przede wszystki

Podsumowanie sezonu w Teatrze Wielkim 2012/2013

 

Rozmowa z Wojciechem Nowickim dyrektorem naczelnym Teatru Wielkiego w Łodzi

 

 

W lipcu minie rok odkąd został Pan Dyrektorem Teatru Wielkiego w Łodzi. Jak Pan podsumuje ten czas, w którym jak wiemy niósł ze sobą wiele wyzwań, a przede wszystkim rozpoczęcie największej od początku istnienia Teatru – modernizacji tej placówki?

 

Wojciech Nowicki, dyrektor naczelny Teatru Wielkiego w Łodzi: Był to niewątpliwie rok wytężonej pracy całego zespołu Teatru Wielkiego i okres próby – czy uda nam się wystawiać i grać w warunkach na czas remontu – ekstremalnych. W moim odczuciu przeszliśmy tę próbę zwycięsko. W mijającym sezonie wystawiliśmy w sumie siedemdziesiąt trzy przedstawienia operowe i baletowe, w tym trzydzieści dwa już podczas remontu.

 

W repertuarze Teatru Wielkiego pojawiły się także nowe tytuły: „Maria Stuarda”, „Wielka gala operowa”, „Hiszpańskie fascynacje” oraz „Madama Butterfly”. Zagraliśmy 4 koncerty: „Galę Sylwestrową”, „Galę karnawałową”, „Koncert na Wielki Tydzień” oraz „Koncert Muzyki Wojciecha Kilara”. Ten ostatni tytuł był prezentem dla wszystkich łodzian
i sympatyków opery, gdyż wejście na to wydarzenie było bezpłatne.

 

Mówi Pan o wydarzeniach artystycznym, a jak sprawdził się zespół łódzkiej opery, który musiał przenosić się przez kilka miesięcy na gościnne sceny?  

 

W.N.: Tak to prawda, przez ostatnie pół roku Teatr Wielki był teatrem wędrującym i to nie tylko ze sceny na scenę, ale także z piętra na piętro, bo przecież remont wymusił na nas także zmianę sal prób, zmianę sal, w których pracują stolarze, ślusarze…, gdzie przygotowywana jest cała produkcja spektakli.

 

Z dumą muszę powiedzieć, że zespół Teatru Wielkiego sprawdził się w tej sytuacji znakomicie – zarówno artyści, jak i pracownicy administracji i techniki. Ich sprawność organizacyjna, mobilność oraz wysiłek zasługuje na szacunek i jest godny docenienia.

 

A jak na zmiany w Teatrze Wielkim zareagowali widzowie? Czy pogodzili się z tym, że muszą podążać śladem Teatru?

 

W.N.: Bardzo zależało nam na tym, żeby podczas trwającej inwestycji nie stracić kontaktu
z widzami, żeby nasza stała publiczność, ale także nowa – nie pomyślała, że Teatru nie ma, bo jest remont. Dlatego podjęliśmy trud wystawiania przedstawień na innych scenach.
Do tego położyliśmy nacisk na działania z zakresu public relations, a w szczególności na komunikację. Staraliśmy się, aby widz był na bieżąco informowany o tym, co i gdzie gramy. Promowaliśmy swój repertuar w Manufakturze, mamy także stałą ekspozycję Teatru Wielkiego w Porcie Łódź. Ponadto mogliśmy liczyć na współpracę z łódzkim mediami, które regularnie zapowiadały nasze premiery i przedstawienia.

 

Jaki efekt przyniosły te działania?

 

W.N.: Frekwencja była stuprocentowa, a nawet wyższa, gdyż na większości spektakli brakowało wolnych miejsc. Tłumy łodzian odpowiedziały także na nasze zaproszenie
na Koncert Muzyki Wojciecha Kilara, który odbył się 3 maja w łódzkiej katedrze z okazji rocznicy uchwalenia konstytucji.

 

Proszę powiedzieć, jak przebiega remont Teatru i czego może spodziewać się widz po otwarciu odnowionego gmachu?

 

W.N.: Remont przebiega zgodnie z planem, w grudniu powinny zakończyć się wszystkie prace remontowe, w styczniu czekają nas odbiory tych prac. Jeśli nie będzie żadnych poprawek, zaprosimy widzów do nowego Teatru w lutym, marcu 2013 r.. Będzie tu na nich czekać szereg niespodzianek: scena kameralna, nowe szatnie, przejścia, korytarze, odnowione foyer teatru, komfortowa wentylacja. Będzie także wiele zmian, których widzowie nie zobaczą, a które sprawią, że opera będzie funkcjonowała w dużo lepszych, bezpieczniejszych i bardziej nowoczesnych warunkach. Zbudowane zostaną nowe pracownie m.in. krawieckie, scenografii, szewska, a także ślusarnia, modelatornia, magazyn kostiumów i dekoracji. Zmodernizowana zostanie scena główna, którą wyposażymy w nowoczesne urządzenia napędowe, zapadnie, wózki, sztankiety. Pracujemy także nad wyposażeniem nowo wybudowanych pomieszczeń oraz nad poprawą akustyki, ale te prace będą prowadzone poza projektem, z środków własnych teatru.

 

 

Kiedy spotkamy się z Teatrem Wielkim po wakacjach i co zobaczymy?

W.N.: Chcemy rozpocząć sezon w drugiej połowie września, mamy dużo planów, ale jeszcze szukamy tytułów i solistów wykonawców. Plan repertuarowy ogłosimy do końca maja.
W kolejnym sezonie również będziemy musieli pracować w warunkach ekstremalnych, tym razem jednak chcemy się skupić na występach opery w teatrze im. S. Jaracza ponieważ oceniamy, że komfort przygotowania spektaklu oraz pracy artystów jest tam najlepszy. Na pewno w Teatrze Wielkim w nowym sezonie pojawią się także nowe twarze i nowe głosy, które wyłoniliśmy w trakcie tegorocznych przesłuchań. Mamy nadzieję, że tak jak w tym, tak i w nowym sezonie będziemy mogli liczyć na naszą wierną publiczność, którą już dziś zapraszam.   

 

Oprac. Aleksandra Mysiakowska


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

TeatrWielki

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl