Pora na pomaganie: Jak Polacy wspierają potrzebujących?
Zbliżające się Boże Narodzenie to nie tylko czas rodzinny, lecz również chwila, gdy szczególnie zwracamy uwagę na potrzeby innych. W okresie przedświątecznym mobilizujemy siły, by zapewnić potrzebującym osobom wsparcia w postaci żywności czy paczek dla najuboższych.
Z badań PSH Lewiatan zrealizowanych we współpracy z SW Research w ramach inicjatywy „Urodzeni Przedsiębiorcy” wynika, że około 90% respondentów traktuje pomaganie innym jako ważną część Świąt Bożego Narodzenia. Pomoc społeczna to również kluczowy element odpowiedzialnego biznesu – aż 80% przedsiębiorców podziela przekonanie, że Święta to czas, kiedy szczególnie należy zwrócić uwagę na potrzebujących. Pytamy, czy i w jaki sposób Polacy pomagają.
Pomoc w klimacie świąt
Boże Narodzenie łączy ludzi, dlatego wielu z nas w nadchodzącym okresie świątecznym czuje potrzebę wsparcia tych osób, którym wiedzie się gorzej niż nam. Tradycja połączona z nostalgią popycha do działania i czynienia dobra. Stąd sukces takich akcji jak Szlachetna Paczka czy Świąteczne Zbiórki Żywności organizowane przez Banki Żywności lub Caritas Polska.
Rosnącą popularność szeroko pojętej pomocy potrzebującym potwierdzają najnowsze badania przeprowadzone przez PSH Lewiatan w ramach inicjatywy ,,Urodzeni Przedsiębiorcy”. Wynika z nich, że ponad połowa respondentów w okresie świąt Bożego Narodzenia pomaga swoim najbliższym, znajomym oraz sąsiadom. Pomoc ta przybiera różne formy.
Wśród ankietowanych aż 42% decyduje się na przekazanie żywności, ubrań lub innych potrzebnych rzeczy, co stanowi symboliczny gest dający namiastkę ciepła ogniska domowego. Dodatkowo, 38% badanych decyduje się na wpłatę pieniędzy na cele charytatywne, co potwierdza, że społeczeństwo coraz śmielej angażuje się w pomoc również w wymiarze finansowym.
- Powyższe wyniki badań nastrajają pozytywnie. Wskazują one na rozwijającą się tendencję do niesienia wsparcia i zaangażowania społecznego, zarówno na poziomie jednostki, jak i grupy. Wzrost popularności pomocy w dużym stopniu wpływa również na decyzje konsumentów. Ludzie coraz częściej, przy wyborze usług i produktów, zwracają uwagę na firmy zaangażowane społecznie. W tym kontekście, inicjatywa społeczna staje się jednym z kluczowych elementów ukazujących, że przedsiębiorcy również aktywnie uczestniczą w kształtowaniu społeczeństwa opartego na wartościach współpracy i troski o innych, zwłaszcza w magicznej atmosferze Świąt Bożego Narodzenia. – mówi Robert Rękas, prezes zarządu PSH Lewiatan.
Wartości przedsiębiorców w kontekście pomocy
Trwający kryzys wywołany pandemią i wojną w Ukrainie miał istotny wpływ na zwiększenie świadomości przedsiębiorców na temat problemów społecznych. Ukazał on, że filantropia może szybko, elastycznie i z wyczuciem wspierać tych, którzy potrzebują pomocy. Z drugiej strony, pokazał, że problemów społecznych nie da się rozwiązać w pojedynkę. Aby skutecznie zadziałać niezbędne jest działanie grupowe. Pracodawcy wzięli to sobie do serca, czego dowodzą ostatnie wyniki badań.
Aktualnie, już co drugi przedsiębiorca w okresie świątecznym przekazuje, żywność, ubrania lub inne rzeczy potrzebującym. Ponadto, aż 40% z nich wpłaca pieniądze na cele charytatywne.
- Obecne czasy niosą ze sobą wyjątkowe wyzwania, ale również ogromne możliwości do niesienia pomocy społecznej. Coraz więcej przedsiębiorców dostrzega, że społeczna odpowiedzialność to nie tylko moralny imperatyw, ale również strategiczna inwestycja w dobrobyt pracowników. W miarę jak świadomość społeczna rośnie, przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że zadbana społeczność to klucz do sukcesu biznesowego. Dlatego też, obserwujemy wzrost motywacji pracodawców do angażowania się w inicjatywy społeczne, aby nie tylko odzwierciedlić wartości swojej firmy, ale także budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalność klientów i przyciągać najlepszych pracowników – zaznacza Katarzyna Długa, prezeska Fundacji PSH Lewiatan.
Jak przyznali przedsiębiorcy, najczęściej do pomocy motywuje ich chęć: podzielenia się tym, co mają (65%), poprawy nastroju lub samopoczucia innych (54%) oraz zrobienia czegoś dobrego dla społeczeństwa lub środowiska (41%).
To podejście odzwierciedla ewoluujące priorytety biznesu, gdzie sukces nie ogranicza się jedynie do wyników finansowych, lecz obejmuje także wymiar społeczny i ekologiczny. Motywacje te potwierdzają rosnącą świadomość, że działania na rzecz społeczeństwa i środowiska wpływają pozytywnie na reputację firmy oraz przyciągają zaangażowanych pracowników i klientów, wspierając tym samym zrównoważony rozwój biznesu.
Pomagajmy nie tylko od święta
Święta to jedynie magiczny, jednak krótki moment roku, a potrzeba pomocy istnieje przez cały czas. Poprzednie lata pokazały nam jak wiele warta jest solidarność i wzajemne wsparcie ludzi z różnych środowisk. Dziś jedynie 20% badanych przyznaje się do systematycznego udzielania pomocy, przy czym jedynie 16% pracodawców deklaruje angażowanie się w działania charytatywne poza sezonem świąt.
Inicjatywy podejmowane w okresie świątecznym, zarówno przez jednostki, jak i różne organizacje, powinny stanowić bodziec do troski o drugiego człowieka przez cały rok. Wykorzystywanie dostępnych możliwości daje szansę na regularne udzielanie wsparcia lokalnej społeczności. Kierując się zasadami odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju, możemy przyczynić się do pomocy potrzebującym oraz tworzenia bardziej wspierającej atmosfery dla wszystkich.
Pamiętajmy, że każdy może pomagać. To właśnie drobne gesty mają ogromne znaczenie w budowaniu lepszego świata dla wszystkich.
Nadesłał:
Andżelika Kostewicz
|