Szkło w projektach lotnisk


Szkło w projektach lotnisk
2012-03-08
Różnorodność i funkcjonalność szkła pozwalają architektom kreować wyjątkową „podniebną” infrastrukturę, która staje się wizytówką miasta. Szkło sprawdza się w projektach lotnisk pod względem estetycznym, jak i ze względu na swoje właściwości: tłumienie hałasu, izolacja cieplna, ognioodporność.

Zmieniające się potrzeby

Lotniska XXI wieku są już nie tylko miejscem obsługi ruchu lotniczego. Dziś nowoczesny port lotniczy musi spełniać wiele specyficznych funkcji i wymagań. Oprócz punktów odpraw, poczekalni i sklepów wolnocłowych, oferuje użytkownikom ogólnodostępne galerie handlowe, zaplecza konferencyjne, hotele i lokale gastronomiczne. Spełnienie każdej z tych funkcji, włączenie ich w rozległą i spójną estetycznie strukturę architektoniczną, wymaga inteligentnego projektowania z wykorzystaniem różnorodnych materiałów budowlanych i zaawansowanych technologii. Do projektowania tak wyjątkowych obiektów od wielu lat z powodzeniem stosowane jest szkło. Szklane fasady przepuszczają dużo naturalnego światła dziennego, zapewniają poczucie przestrzeni i połączenie ze światem zewnętrznym. Szkło łączy estetykę z innymi kluczowymi wymaganiami w projektowaniu lotniska, takimi jak: ochrona przed hałasem, komfort cieplny, efektywność energetyczna, ochrona przeciwpożarowa i bezpieczeństwo. NSG Group jest dostawcą technologii szklanych do wielu lotnisk na świecie m.in. we Frankfurcie, Monachium, Dusseldorfie, Helsinkach i Buenos Aires.

„Szklane” lotniska – mniej hałasu

Ruch lotniczy wiąże się z powstawaniem hałasu. Jego podstawowym źródłem są silniki samolotów, zarówno podczas wykonywania operacji powietrznych, jak i naziemnych. Aby chronić słuch pasażerów i personelu lotniska oraz zapewnić właściwy poziom słyszalności nadawanych komunikatów, budynki terminali lotniczych muszą charakteryzować się wysoką izolacją akustyczną. Odpowiednio dobrane produkty szklane pozwalają ograniczyć przenikanie hałasu z zewnątrz do środka. Znakomitą redukcję hałasu zapewnia m.in. szkło Pilkington Optiphon ̶- szkło laminowane folią dźwiękochłonną. Wykorzystane w szybie zespolonej o odpowiedniej konfiguracji pozwala ograniczyć nawet najgłośniejszy huk i zwiększyć komfort akustyczny użytkowników terminalu.

„Szklane” lotniska – więcej komfortu

Porty lotnicze to nie tylko obiekty generujące hałas, ale również infrastruktura wielkopowierzchniowa. Utrzymanie optymalnej temperatury na tysiącach mkw. powierzchni użytkowej może stanowić niemałe wyzwanie, zwłaszcza w kontekście rosnących wymagań ograniczania zużycia energii i zwiększania efektywności energetycznej budynków. W celu zmniejszenia ilości energii zużywanej przez systemy klimatyzacji i ogrzewania oraz dla zapewnienia komfortu termicznego, do projektowania elewacji terminali lotniczych, stosuje się wysokoefektywne szyby przeciwsłoneczne, np. Pilkington Suncool. Dzięki tego typu produktom budynki terminali zyskują bardzo dobrą ochronę przed przegrzewaniem się wnętrz, wysoką izolacyjność cieplną i wysoki poziom oświetlenia światłem dziennym. Przeszklenia fasad w projektach lotnisk to dziś nie tylko zabieg estetyczny, ale przede wszystkim możliwość znacznego zwiększenia potencjału energetycznego budynku.

 „Szklane” lotniska – mniej zakłóceń sygnałów

Kontrola ruchu lotniczego wykorzystuje m.in. radiową łączność z pilotami statków powietrznych oraz systemy radarowe. Nowoczesne lotnictwo pracuje na zaawansowanych systemach o bardzo wysokiej czułości. Dlatego tak ważne jest stosowanie w elewacjach terminali lotniczych takich produktów ze szkła, które nie zakłócają sygnału, dając fałszywy obraz. Odpowiedzią na te potrzeby jest specjalnie opracowane szkło Pilkington Radarstop, które absorbuje 99% sygnałów radiowych, znacznie zmniejszając ryzyko zakłóceń.

„Szklane” lotniska – podwyższone bezpieczeństwo i ochrona przed ogniem

Rosnący poziom standardów bezpieczeństwa i ochrony na światowych lotniskach, wymaga zastosowania we wnętrzach terminali wielu rozwiązań opartych na szybach bezpiecznych i ochronnych. Właściwości związane z bezpiecznym lub ochronnym charakterem oszkleń są efektem hartowania i laminowania szkła. Szkło laminowane, składające się z kilku warstw szkła i folii, jest w stanie stawiać opór uderzeniom, pociskom a nawet detonacjom. Zastosowanie tego typu przeszkleń z jednej strony zmniejsza ryzyko obrażeń pasażerów w wypadku zderzenia ze szklaną przegrodą, z drugiej zaś zapewnia ochronę przed atakiem zewnętrznym.

Kwestie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa użytkownikom terminali to również odpowiednia ochrona w wypadku wybuchu pożaru. Największe porty lotnicze świata obsługują średnio ok. 70 milionów pasażerów rocznie, a przez terminale lotnicze każdego dnia przewija się tysiące ludzi. Tak duże natężenie ruchu pasażerów może stanowić zagrożenie w sytuacjach ekstremalnych, takich jak pożar. Priorytetem staje się wówczas niedopuszczenie do rozprzestrzeniania się ognia, powstrzymanie paniki tłumu i bezpieczna ewakuacja ludzi. Zastosowanie szyb ognioochronnych, takich jak Pilkington Pyrostop®, wspiera i ułatwia realizację tych zadań. Ten rodzaj przeszklenia powstrzymuje przedostawanie się ciepła, płomieni, gorących gazów i dymu na czas nawet do 3 godzin. Poza tym zastosowanie w szkle warstw ognioochronnych, które w czasie pożaru tworzą nieprzezroczystą barierę, pomaga zapobiec panice. Pasażerowie lotnisk zyskują cenny czas na ewakuację a wolniej rozprzestrzeniający się ogień jest łatwiejszy do opanowania.

 

Od czasu pożaru jaki wybuchł na dachu Terminalu A międzynarodowego lotniska w Dusseldorfie w 1996 r., w wyniku którego zmarło 17 osób, a 88 zostało rannych, podjęto szereg działań mających zapobiec podobnym wypadkom. Uruchomiono m.in. specjalny projekt inwestycyjny „Lotnisko 2000 Plus”, obejmujący przeprojektowanie Terminalu A oraz projekt nowego Terminalu B. W nowym projekcie wykorzystano wiele różnych produktów ze szkła, w tym szyby przeciwsłoneczne, niskoemisyjne i dźwiękochłonne oraz ponad 3800 m2 szkła ognioochronnego. Szkło ognioochronne zostało wykorzystane w przeszkleniach fasad, atrium i w ściankach działowych. Obecnie lotnisko w Dusseldorfie jest uznawane za pioniera w dziedzinie innowacyjnej ochrony przeciwpożarowej w portach lotniczych.

 

„Szklane” lotniska – mniej czyszczenia

Czyszczenie wielkich szklanych elewacji to proces czasochłonny i drogi. Wykorzystanie innowacyjnych technologii opartych na powłokach samoczyszczących, takich jak Pilkington Activ™, pozwala ograniczyć częstotliwość mycia fasad. Powłoki tego typu działające przy udziale światła dziennego oraz deszczu, zapewniają czystość, przezierność i estetyczny wygląd powierzchni przeszklonych. Użycie tego rodzaju rozwiązań redukuje tym samym zużycie bieżącej wody przyczyniając się do ochrony środowiska. Dzięki temu utrzymanie terminali lotniczych ze szklanymi elewacjami staje się mniej uciążliwe, bardziej opłacalne i przyjazne otoczeniu.

Od wielu dekad szkło jest materiałem wykorzystywanym przy projektowaniu lotnisk. Architekci chcąc wykorzystać ten materiał na szerszą skalę stawiają przed nim wiele nowych często dosyć rygorystycznych wymagań. Rozwój technologii szklanych sprawia jednak, że dzięki wielu dodatkowym funkcjom jakie może spełniać szkło, jego obszar zastosowań ciągle rośnie. Lotniska są tego znakomitym przykładem.


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

EC

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl