Warsztaty Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu w białostockim I SLO .
Wcielają się w role posłów, planują rozwój miasta i realnie pomagają lokalnym społecznościom – uczniowie białostockich szkół średnich biorą udział w lutowych warsztatach Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu.
To już piąta edycja społecznego projektu realizowanego od 2012 roku przez Stowarzyszenie Klub Jagielloński.
- Akademia uczy patriotyzmu zaangażowanego i praktycznego, będącego odpowiedzią na konkretne lokalne potrzeby - mówi Joanna Bezzubik, nauczycielka historii i nauk społecznych w I SLO w Białymstoku. - Łączy nowoczesność z tradycją, wiedząc, że najlepiej uczyć Wiedzy o społeczeństwie poprzez poznanie rzeczywistych mechanizmów rządzących życiem publicznym.
Uczą się rządzić przez zabawę
Zajęcia w Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu prowadzone są w trzech modułach. Pierwszy – „Parlament 2.0” to symulacja, podczas której uczniowie wcielają się w rolę posłów pięciu fikcyjnych ugrupowań. Ich zadaniem jest stworzenie kompromisu między partiami, powołanie rządu, uchwalenie budżetu, a następnie rządzenie w zmieniających się warunkach
- Nazwa "Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu" brzmi poważnie, lecz zajęcia, w których uczestniczyliśmy, są tego całkowitym przeciwieństwem – mówi Aleksandra Grodzka licealistka I SLO. - Podczas warsztatów bawimy się w symulacje różnych wydarzeń w sejmie, samorządzie oraz wymyślamy projekty społeczne. Na pierwszych zajęciach tworzyliśmy sejm z fikcyjnymi partiami politycznymi i była to świetna zabawa połączona z nauką.
Moduł drugi – „Moje Miasto” jest symulacją, z pomocą której uczestnicy przygotowują strategię rozwoju swojej gminy.
- Pierwszym zadaniem uczniów jest przygotowanie strategii rozwoju Białegostoku – opowiada Joanna Bezzubik. - Następnie uczniowie wybierają spośród siebie prezydenta i wcielają się w role członków rady miasta i uchwalają budżety na następne trzy lata. Realizują w ten sposób opracowaną przez siebie wizję miasta.
W trakcie tej symulacji uczniowie operują realnymi kwotami, którymi dysponuje ich własna gmina, przeznaczając je na zadania, które musi ona realizować.
- Najwięcej problemów sprawiło nam zaplanowanie budżetu naszego miasta na podstawie konkretnych przychodów – dodaje Aleksandra Grodzka. - To uświadomiło nam, że planowanie wydatków i związana z tym odpowiedzialność za rozwój miasta wcale nie są łatwe.
Pomagają na swoim podwórku
Etap trzeci „Od narzekania do działania” polega na wypracowaniu przez uczniów realnego projektu społecznego na rzecz środowiska lokalnego. Projekt realizowany jest samodzielnie i poza lekcjami – popołudniami lub w trakcie weekendów.
- To bardzo pouczające zajęcia, a najbardziej zaskoczyło mnie, jak łatwo dało się zrozumieć zasady funkcjonowania władzy - ocenia Magda Szeparowicz, licealistka I SLO. - Gry symulacyjne są ciekawe, a jednocześnie proste. Nawet ci uczniowie, którzy nie przepadają za lekcjami WOS-u, zaangażowali się w projekt. Taka forma przekazywania i wykorzystywania informacji jest bardzo przydatna i powinna być częściej stosowana w szkole.
Zdaniem nauczycieli uczestnictwo w warsztatach pozwala poznać nie tylko teorię, ale przede wszystkim zrozumieć praktykę.
- Wierzymy też, że dzięki takim zajęciom uczniowie naszego liceum staną się w przyszłości bardziej świadomymi obywatelami, zaangażowanymi w działania na rzecz lokalnej wspólnoty czy innych ludzi – dodaje Joanna Bezzubik.
Tegoroczna edycja Akademii obejmie nie tylko 16 polskich województw, ale będzie też realizowana za granicą - w Londynie i w Wilnie. W poprzedniej edycji wzięło udział 136 szkół i ponad 4 tys. uczniów szkół ponadgimnazjalnych, a we wszystkich edycjach - ponad 11 tys. uczniów. Powstało kilkaset wartościowych projektów społecznych, z których najlepsze są nagradzane podczas Wielkich Finałów Akademii. Tegoroczny finał odbędzie się w dniach 1-2 czerwca 2017 roku w Krakowie.