Zetki napędzają zielone zmiany w hotelarstwie. Co na to branża?
Aż połowa młodych osób skłonna jest zapłacić więcej za pobyt w hotelu, który dba o środowisko i angażuje się społecznie, a co piąta Zetka zawsze wybiera bardziej ekologiczne opcje podróży.
Zetki napędzają zielone zmiany w hotelarstwie. Co na to branża?
Aż połowa młodych osób skłonna jest zapłacić więcej za pobyt w hotelu, który dba o środowisko i angażuje się społecznie, a co piąta Zetka zawsze wybiera bardziej ekologiczne opcje podróży. Badania przeprowadzone w Polsce na zlecenie Leonardo Hotels obrazują zachodzącą zmianę pokoleniową i motywują branżę do dostosowywania oferty do potrzeb gości coraz mocniej zorientowanych na zrównoważone rozwiązania.
Wyniki badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie Leonardo Hotels, mogą napawać optymizmem. Okazuje się, że co piąta osoba, która nie skończyła 24 lat, chce podróżować w sposób bardziej zrównoważony i jest gotowa zapłacić więcej za pobyt w hotelu, który realizuje działania prośrodowiskowe i prospołeczne. Kolejne 29,9 proc. młodych osób deklaruje, że wspiera zrównoważoną turystykę, pod warunkiem, że cena takich wyborów nie jest znacząco wyższa. Podobne preferencje mają jedynie klienci korporacyjni w sektorze MICE, którzy planując wyjazdy integracyjne czy konferencje, coraz częściej kierują się polityką ESG obiektu, pytają o certyfikaty środowiskowe (jak Green Key czy EMAS) i podejmowane działania prospołeczne.
Goście mają „zielone pojęcie"
Międzynarodowe sieci hoteli od lat konsekwentnie wdrażają rozwiązania mające na celu zminimalizowanie oddziaływania na środowisko. Bodźcem do intensyfikacji działań związanych ze zrównoważonym rozwojem jest nie tylko obowiązek raportowania pozafinansowego ESG, ale również - a może przede wszystkim - rosnąca świadomość klientów. Goście hotelowi coraz częściej potrafią samodzielnie ocenić, które z praktyk funkcjonujących w hotelach są bardziej, a które mniej skuteczne w kontekście dbania o środowisko i dobrostan społeczny. Wiszący na ścianie certyfikat nie jest już dla nich wystarczającym zapewnieniem, że odwiedzany hotel działa bardziej odpowiedzialnie. Owszem, czytają informacje zamieszczone na infoboardach, ale przede wszystkim chcą widzieć realne działania.
- Rozwiązania takie jak energooszczędne żarówki, segregacja śmieci czy zaopatrzenie u lokalnych dostawców, to praktyki obecnie uznawane przez gości za oczywiste. W Leonardo Hotels poszliśmy o krok dalej. Nasze działania ESG mają wzbogacać doświadczenie gościa. Zachęcamy klientów do odpowiedzialnych zachowań i integrujemy z lokalną społecznością, m.in. poprzez udostępnianie przestrzeni hotelowych lokalnym artystom czy organizacje ekologicznych warsztatów kulinarnych - mówi Magdalena Młynarczyk, Director of Sales & Marketing w Leonardo Hotels Polska. - Chcąc jeszcze lepiej wsłuchać się w głos młodych i odpowiedzieć na ich potrzeby, zainicjowaliśmy powstanie wewnętrznego programu LEO Do - dodaje Magdalena Młynarczyk.
Hotele podążają za głosem młodego pokolenia
Na czele LEO Do stanął przedstawiciel Gen Z - Meet Prajapati, Assistant F&B Manager w Leonardo Hotels Polska, który mówi - Jako pokolenie Z szybko łapiemy nowe trendy i oczekujemy zmian na każdym kroku - także w podróżach. Kiedy wybieramy hotel, chcemy czuć, że jest nowoczesny, elastyczny i reaguje na to, co dzieje się tu i teraz. Liczy się dla nas digital, wygoda i fajne rozwiązania, które idą w parze z troską o planetę. Program LEO Do ma te pomysły wprowadzać w życie na każdym etapie działalności hotelu. Wierzymy, że przyszłość turystyki to połączenie komfortu, nowych technologii i świadomego dbania o środowisko.
W ramach projektu pracownicy Leonardo Hotels angażują się na wiele sposobów. Od zgłaszania inicjatyw związanych z aktywnościami na rzecz środowiska i społeczeństwa, po udział w wydarzeniach charytatywnych. We wrześniu br. wzięli udział w sprzątaniu okolic hoteli, pobiegli w charytatywnej sztafecie biznesowej Poland Business Run oraz w biegu na Varso Tower z Meetem Prajapatim na czele. Leonardo Hotels cały czas rozwija swoje zrównoważone działania i wdraża nowe rozwiązania, które łączą nowoczesność i wygodę z troską o planetę, lokalną społeczność, pracowników oraz gości hotelowych. Różnorodność, wielonarodowość i wielopokoleniowość jest widoczna nie tylko, gdy popatrzymy na zatrudniony personel, ale również na relację marki z otoczeniem.
O BADANIU:
Badanie przeprowadziła agencja SW Research na zlecenie Leonardo Hotels Polska w marcu 2025 roku. Metoda badawcza: wywiady on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Próba badawcza i respondenci: przeprowadzono 820 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.
* * *
LEONARDO HOTELS CENTRAL EUROPE, z siedzibą w Berlinie, odpowiada za portfolio hoteli w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii, Francji, Hiszpanii i we Włoszech. Sieć działa w 10 krajach i 48 destynacjach, a jej portfolio oferuje 110 hoteli z ponad 18 000 pokojami. Jej marki to Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels i Leonardo Limited Edition. Znane są z dogodnych lokalizacji, wysokich standardów obsługi, a także nowoczesnego wystroju wnętrz z regionalnym charakterem.
Leonardo Hotels Central Europe jest częścią Fattal Hotel Group, która została założona w 1998 roku przez Davida Fattala. Aktualnie w Europie i Izraelu działa ponad 294 hoteli grupy z ponad 52 000 pokojami w 132 lokalizacjach i 21 krajach. Portfolio marek obejmuje Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels, Leonardo Limited Edition, Jurys Inn, Herods, U Hotels, 7 Minds, Rooms by Fattal, Fattal Terminal, Master Collection i Switch up. Izraelska grupa hotelowa jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Tel Awiwie (TASE). www.leonardo-hotels.com