2022-02-22
26 tys. firm skorzystało w 2021 roku z finansowania w formie faktoringu – wynika z danych Polskiego Związku Faktorów (PZF), który uzupełnił właśnie wyniki za cały rok, publikując informację dotyczącą ostatniego kwartału ubiegłego roku.
Stanowiło to wzrost o 41% w stosunku do roku 2020. Łączna suma finansowania udzielona przez faktorów wyniosła 362,4 mld zł, podczas gdy w 2020 roku było to 288,2 mld zł. Jak wynika z opublikowanego przez PZF zestawienia, z faktoringu najczęściej korzysta branża dystrybucyjna i produkcyjna. - W roku 2021 dotacje rządowe zostały ograniczone, firmy znowu poszukiwały dodatkowego źródła finansowania, którym jest faktoring – zauważa Jacek Obrocki, Wiceprezes Zarządu PragmaGO. Jego zdaniem, kolejnym czynnikiem, który miał wpływ na wzrosty obrotów z faktoringu w ujęciu wartościowym, była rosnąca inflacja.
2021 okazał się dla PragmaGO bardzo dobry. Firma, która jest liderem w finansowaniu małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), odnotowała jeden z najlepszych wyników pod względem dynamiki wzrostu obrotu wśród faktorów zrzeszonych w PZF. Spółka wygenerowała obrót z usługi faktoringu na poziomie 993 mln zł, co oznacza wzrost o 53% r/r. Liczba klientów korzystających z faktoringu wyniosła 4 983, PragmaGO sfinansowała dla nich 98 987 faktur.
Zdaniem przedstawiciela zarządu PragmaGO, przyczyny wysokich wzrostów obrotów na rynku faktoringu w 2021 były zróżnicowane. - Jedną z nich jest stosunkowo niska baza odniesienia z roku 2020, w którym obserwowaliśmy wyhamowanie tempa rozwoju głównie ze względu na epidemię koronawirusa – uważa Jacek Obrocki, Wiceprezes Zarządu PragmaGO. Przypomina, że przedsiębiorcy otrzymali wtedy dostęp do gotówki dzięki pakietom pomocowym i tarczom antykryzysowym, co generowało nadpłynność finansową. - W roku 2021 dotacje rządowe zostały ograniczone, firmy znowu poszukiwały dodatkowego źródła finansowania, którym jest faktoring – tłumaczy przyczyny wzrostu korzystania przez przedsiębiorców z faktoringu Jacek Obrocki.
Wymienia też kolejny czynnik wpływający na wzrosty obrotów z faktoringu w ujęciu wartościowym: prawdopodobnie rosnąca inflacja. - Przypuszczamy też, że prognozy wzrostu cen energii elektrycznej i gazu zmotywowały przedsiębiorców do realizacji większej ilości wydatków (np. zakupu towarów na zapas) jeszcze w 2021 roku. Firmy potrzebowały szybkiego dostępu do gotówki i uwolnienia środków z wystawionych już faktur, aby w jak największym stopniu zabezpieczyć się przed wzrostem cen – wyjaśnia Jacek Obrocki.
Wzrost obrotów PragmaGO łączy nie tylko z sytuacją rynkową, ale również z działaniami wewnętrznymi firmy prowadzącymi do rozwoju usługi faktoringu. - Pracujemy nad zwiększeniem lojalności klientów i efektywnością wydawanych decyzji kredytowych. Dynamicznie rozwijamy też kanał współpracy partnerskiej – zaznacza Jacek Obrocki, Wiceprezes Zarządu PragmaGO.
Pod względem liczby klientów faktoringu dla małych i średnich przedsiębiorstw, firma ma dziś 19 procent udziałów w rynku faktoringu. W 2021 roku PragmaGO SA. obchodziła swoje 25-lecie przypieczętowane rekordowym obrotem, który wyniósł 1 035 699 tys. zł (r/r + 56%). Firma wprowadziła też do oferty nowe usługi dla przedsiębiorców. Wspólnie z Allegro Biznes, PragmaGO uruchomiła np. pożyczki dostępne dla klientów biznesowych (merchantów) platformy. Produkt ten służył najczęściej do finansowania zakupów związanych z uzupełnieniem stanów magazynowych, wydatków marketingowych, czy kosztów infrastruktury IT. Na podstawie wyników z IVQ 2021, PragmaGO przewiduje wzrost zapotrzebowania na tego typu usługi w sektorze e-commerce. - Naszym celem na 2022 rok jest poszerzanie oferty w bezpośredniej odpowiedzi na zmieniającą się sytuację na rynku MŚP. Oznacza to dla nas zarówno lepsze poznanie i bycie bliżej potencjalnego klienta, jak i lepsze zaspokajanie potrzeb klienta już pozyskanego – wyjaśnia Tomasz Boduszek, Prezes Zarządu PragmaGO i dodaje, że ambicją kierowanej przez niego firmy jest powtórzenie skali wzrostu rok do roku.
Przyczynić się do tego mają m.in. ciekawe projekty partnerskie, jakie PragmaGO właśnie wdraża. Jak wskazuje, w 2022 roku firma docierać będzie do merchantów z kolejnymi produktami dostosowanymi do ich indywidualnych potrzeb.
Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nadesłał:
iwonamichalowska
|
|