Pewny biznes w niepewnych czasach, czyli jak obrać właściwy kierunek, aby efektywnie rozwijać firmę


2022-04-27
Obecne czasy wymagają od przedsiębiorców przemyślanych działań. Osoby prowadzące firmę mają do pokonania wiele wyzwań. Są one związane nie tylko z sytuacją gospodarczą w kraju, dotyczą one również złożonych kwestii organizacyjnych w zakresie własnej działalności.

Czasy są wybitnie turbulentne dla przedsiębiorców, trzeba działać dosyć elastycznie i dynamicznie. Niepokój wywołuje wysoka inflacja, niedobór wykwalifikowanych osób na rynku pracy czy dojrzała konkurencja. Zazwyczaj problemy, z jakimi borykają się przedsiębiorcy lub osoby dopiero co zaczynające prowadzenie działalności, są tożsame. Pojawiają się pytania - skąd pozyskać pieniądze i gdzie szukać klientów? Niepewna sytuacja gospodarcza stawia przed wieloma przedsiębiorcami jeszcze jedno zasadnicze pytanie - w jaki sposób ograniczać koszty i zwiększać zysk z działalności?

Z mojej perspektywy to, na co powinniśmy położyć absolutnie nacisk to 3 kluczowe aspekty: po pierwsze, zastanowienie się, które z ponoszonych kosztów, nie są strategiczne i można z nich zrezygnować; po drugie zorganizowanie kluczowych pracowników w firmie i zabezpieczenie funduszy na wypłaty, i wreszcie najważniejsze: inwestycja w przemyślany marketing – mówi Marcin Pruszyński, strateg i trener biznesu, przedsiębiorca, który reprezentuje szeroko pojętą branżę HoReCa. Na podstawie moich doświadczeń, jedną z rzeczy, która pozwoliła nie tylko utrzymać się na rynku, ale i rozwijać firmy w czasie pandemii, było właśnie położenie dużego nacisku na marketing.

Postaw na przemyślaną strategię marketingową 

Wielu przedsiębiorców nie rozumie znaczenia marketingu, upraszczając to pojęcie do działań reklamowych, przez co nie wykorzystuje w pełni swego potencjału.  Potrzebna jest edukacja w tym zakresie. Strategiczny marketing przynosi pieniądze do naszej firmy, sprowadza ruch i pozycjonuje nas na rynku. Marketing ma na celu przyciągnięcie klientów poprzez zbudowanie przewagi konkurencyjnej, na tle konkurencji przy użyciu określonych narzędzi. Aby to osiągnąć, musimy wiedzieć kim jest nasz klient, kto jest naszą konkurencją i w jaki sposób się wyróżnimy. To nie może być działanie przypadkowe!

Przed obraniem kursu i opracowaniem odpowiedniej strategii, konieczne jest odpowiedzenie
na pytania:

        Jaki jest mój cel w zakresie firmy, którą prowadzę?

        Czy chcę rozwijać firmę, czy stabilizować pozycję na rynku?

        Czy chcę w firmie pracować, czy firmą zarządzać?

        Dla kogo są moje usługi i jakie potrzeby zaspokajają?

        Kto jest moją konkurencją? W czym jesteśmy podobni, a co mnie wyróżnia?

        Jakie są potrzeby klientów, szczególnie te utajone?

I dopiero teraz: jakie produkty, komu i za ile będziemy oferowali, oraz jakimi kanałami dotrzemy do tych klientów?

Niestety przedsiębiorcy często zaczynają ten proces od końca, przez to ich działania marketingowe są mało efektywne. Dlatego też warto skonsultować swoją strategię z profesjonalnym konsultantem biznesowym, co jest tak naprawdę inwestycją, która zwróci się w szybkim tempie.

Ucz się od lepszych i wykorzystaj swój potencjał

Jako właściciele firmy, jesteśmy z jednej strony jej największym zasobem, a z drugiej jej największym ograniczeniem. To, jak myślimy, będzie w naturalny sposób narzucone danej organizacji. Dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy skupić się na rozwoju samego siebie. Rozpocząć edukację biznesową, spotykać z ludźmi, którzy również prowadzą firmy, wymieniać się poglądami na dane tematy i rozmawiać o problemach, z którymi borykamy się w danym momencie. Bardzo często okazuje się, że inny przedsiębiorca, borykał się już z podobnym problemem i może udzielić nam wskazówek. Dzięki temu mamy możliwość korzystania z doświadczeń innych osób, a to przyśpieszy rozwój naszej firmy.

Jak podkreśla Marcin Pruszyński:  Nie ma potrzeby wymyślać koła na nowo. Są tysiące przykładów ludzi, którzy już poradzili sobie z problemami z którymi borykamy się w danym momencie. Odwołajmy się do ich doświadczeń, sięgnijmy do literatury, dowiedzmy się, w jaki sposób myśleli, jakie mieli podejście, a będziemy wiedzieli tak naprawdę, co powinniśmy robić i w jakim kierunku zmierzać. Dodatkowo warto korzystać z usług profesjonalistów – dobrego grafika, copywritera, agencji marketingowej, która zajmie się prowadzeniem chociażby naszych Social Mediów, bo jako przedsiębiorcy nie na wszystkim się przecież nie znamy. Musimy tylko pamiętać o jednym: wspomniane firmy mogą nas jedynie wspomóc w realizacji strategii, ale to my musimy ją stworzyć, to my musimy znać kierunek, w którym zmierzamy i jasno przedstawić go reszcie.

Wyróżnij się albo zgiń

Jako przedsiębiorcy mamy kluczowy wpływ na to, co klienci będą myśleli o naszych produktach, czy usługach. Aby cieszyć się dobrą opinią, musimy zacząć od tego, że nasze usługi muszą być naprawdę dobre. Wielu przedsiębiorców kładzie nacisk na wysoką jakość. Dzisiaj jakość nie jest wyróżnikiem, a czynnikiem higieny każdej firmy myślącej o mocnej pozycji na rynku.

Kolejnym i ważniejszym krokiem w budowaniu mocnej pozycji jest odpowiedź na pytanie, jaką potrzebę klientów, będzie zaspokajał dany produkt bądź usługa. Warto wejść w temat trochę głębiej, np. restauracja to nie tylko jedzenie, ale także spędzanie czasu razem, miejsce spotkań czy bezpieczna przystań. Jeśli składamy klientowi obietnicę, że nasza usługa spełni te potrzeby, pamiętajmy, że jeśli tak się nie stanie klient będzie rozczarowany, a wówczas już do nas nie wróci.

Dzisiaj mówi się, że rynek jest przepełniony, a konkurencja dojrzała. Jeśli nie chcemy zginąć w tłumie, musimy się wyróżnić i to najlepiej w jak największej ilości strategicznych aspektów. Tak buduje się przewagę konkurencyjną. Może to być dodatkowy serwis, unikalna stylistyka, indywidualne podejście, branding, czy innowacyjność. Wówczas warto zainwestować w narzędzia marketingowe, które pozwolą zakomunikować to potencjalnym klientom. Gdy to zadziała, zacznijmy budować społeczny dowód słuszności, czyli poprośmy naszych klientów o to, aby podzielili się wrażeniami po skorzystaniu z naszych usług. Warto zbierać pozytywne opinie od wszystkich, którzy są zadowoleni ze współpracy z nami i rekomendują nas innym. 

Niestety ludzie o wiele częściej i chętniej dzielą się ze sobą negatywnymi opiniami na dany temat – stwierdza Marcin Pruszyński. Tak działa nasza psychika. Na szczęście są sprawdzone, ciekawe i sprytne metody na to, aby aktywizować naszych klientów i zachęcać ich do tego, aby dzielili się z nami swoimi opiniami. Takie opinie możemy przedstawiać później w naszych social mediach czy na stronie, budując tym samym społeczny dowód słuszności.

Jedna z zasad psychologii mówi o tym, że jeżeli  mówimy coś na dany temat szerszemu gronu osób, zaczynamy się mocniej utożsamiać z tym poglądem. Dlatego szczególnie zalecam, aby zadbać o pozytywny marketing rekomendacji. Takie działania powodują, że klienci mocniej związują się z nami i lojalizują się z naszą firmą. – podkreśla Marcin Pruszyński.  

 

 


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Brunatny

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl