60 procent Polaków chce płacić za bezpieczeństwo IT
Narastająca fala cyberataków sprawia, że większość Polaków jest gotowa zainwestować w systemy bezpieczeństwa IT. Nie są to jednak zbyt wysokie kwoty.
Co dziesiąte gospodarstwo domowe w Polsce nie posiada żadnych zabezpieczeń sieci domowej - wynika z badania przeprowadzonego przez firmy Allot i Coleman Research. W większości przypadków użytkownicy domowi nie wiedzą jakie zabezpieczenia stosować oraz w jaki sposób je wdrożyć. Jednakże aż 60 proc. poszukuje kompleksowej pomocy i deklaruje, że może wydać na ten cel około 30 złotych miesięcznie.
- Z jednej strony wydaje się to niewiele, ale z drugiej jeśli przyjrzeć się cenom pakietów antywirusowych, to na ogół wychodzą one naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Za oprogramowanie przeznaczone do ochrony maksymalnie 15 domowych komputerów trzeba zapłacić około 130 zł rocznie, a więc niecałe 11zł miesięcznie. Nie jest to zatem bariera finansowa dla większości gospodarstw domowych - tłumaczy Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl
Wśród zainstalowanych zabezpieczeń przeważają darmowe aplikacje (29 proc.) lub preinstalowane rozwiązania od producenta urządzenia (26 proc.). Natomiast 25 proc. decyduje się na płatne zabezpieczenia i płacą za nie około 35 złotych miesięcznie. Respondenci zmagają się z różnymi rodzajami ataków - aż 61 proc. wymienia wirusy, a na kolejnych miejscach znajdują się phishing (59 proc.) i malware (43 proc.). Według autorów badania Polacy mieszczą się w średniej europejskiej, jeśli chodzi o nawyki związane z bezpieczeństwem sieci, 57 proc. zmienia predefiniowane hasło na urządzeniu podłączonym do Internetu, a 46 proc. konfiguruje zaawansowane ustawienie dotyczące bezpieczeństwa.
- Rosnąca liczna cyberataków sprawia, że użytkownicy indywidualni coraz poważniej myślą o zabezpieczeniu domowy sieci. Jest już coraz mniej osób, którzy zastanawiają się nad inwestycją w oprogramowanie antywirusowe. Bardzo rzadko zdarza się, że musimy przekonywać klienta, że zakup antywirusa w obecnych czasach ma sens. Nasze rozmowy ograniczają się do wskazania specyficznych i mocnych stron poszczególnych produktów oraz dopasowania ich do specyfiki domowej sieci. - mówi Mariusz Politowicz.
Warto na koniec dodać, iż uczestnicy badania najbardziej potrzebują ochrony podczas korzystania ze smartfona (45 proc) oraz łączenia się z Internetem poprzez domowy router (32 proc) i komunikacji poprzez Wi-Fi (25 proc.).
Nadesłał:
Marken
|