Jak wspierać nauczycieli w czasach kryzysu i na co dzień?


Jak wspierać nauczycieli w czasach kryzysu i na co dzień?
2022-11-25
140 nauczycielek i nauczycieli z blisko 70 miast w całej Polsce bierze udział w projekcie Krople Uważności realizowanym przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność.

140 nauczycielek i nauczycieli z blisko 70 miast w całej Polsce bierze udział w projekcie Krople Uważności realizowanym przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność. Celem programu jest wzmocnienie emocjonalne oraz psychologiczne nauczycielek i nauczycieli poprzez pogłębiony trening uważności oraz rozwijanie ich kompetencji w zakresie praktykowania uważności w szkole z uczniami i uczennicami.

 

Inicjatywa Krople Uważności jest realizowana w ramach programu Fundacji Szkoła z Klasą       Rozmawiaj z Klasą Program wystartował w 2020 roku od przeprowadzenia dwóch badań o stanie wiedzy polskich nauczycieli i nauczycielek w zakresie reagowania na kryzysy psychiczne wśród uczniów i uczennic. Badania pomogły Fundacji zidentyfikować mocne strony i słabości polskiej szkoły w tym zakresie. Kursy uważności skupiają się na nauczycielach, bo dzięki uważnym, skupionym, spokojnym nauczycielkom i nauczycielom, dzieci stają się uważniejsze, bardziej skupione i spokojne. Nauczyciele potrafią swoim zachowaniem prezentować i modelować uważność w kontaktach z klasą. Kiedy nauczyciele uczą się mindfulness nie tylko czerpią osobiste korzyści jak redukcja stresu i wypalenia, ale także korzystają na tym ich szkoły -zwiększa się ich skuteczność w pracy i dają więcej emocjonalnego wsparcia podczas zajęć w klasie. Dodatkowo - praktykując uważność - obserwują u siebie zwiększony poziom satysfakcji z pracy – opowiada Marta Puciłowska  z Fundacji Szkoła z Klasą. Kurs uważności w projekcie jest prowadzony przez certyfikowane nauczycielki uważności z Fundacji Edumind Uważność w Edukacji.

O tym, jak potrzebne są takie programy uczące mindfulness w szkole, świadczy zainteresowanie wśród nauczycielek i nauczycieli: po 48 godzinach od rozpoczęcia zapisów, wszystkie miejsca na kursach były już zapełnione. Specjalnie przyjęliśmy formułę, że z jednej szkoły może zapisać się dwoje nauczycieli, tak żeby te osoby  dla siebie nawzajem wsparciem. Najpierw pandemia i wywołana nią konieczność pracy zdalnej, która miała w większości bardzo negatywny wpływ na samopoczucie polskich uczniów i uczennic, a teraz też zmiany w szkołach spowodowane przyjmowaniem dzieci i młodzieży z Ukrainy, w tym wielu osób wymagających szczególnej uwagi i troski o ich zdrowie emocjonalne, to są wyzwania „niecodzienne”, z którymi jednak codziennie muszą sobie radzić nauczycielki i nauczyciele. Nasz program ma im w tym pomóc – dodaje Puciłowska     .

„Krople uważności” to inicjatywa, którą finansowo wspiera AstraZeneca w ramach globalnego programu  Young Health Program. Celem YHP jest ochrona zdrowia psychicznego dzieci oraz młodzieży. Inicjatywy, które są realizowane ze środków tego programu są dopasowane do potrzeb lokalnych rynków. W naszych działaniach z zakresu zrównoważonego rozwoju łączymy globalne doświadczenie AstraZeneca z perspektywą krajową, dzięki temu możemy wymieniać się wiedzą oraz know-how z organizacjami, z którymi współpracujemy. Tak jest również w tym przypadku współpracy z Fundacją Szkoła z Klasą i Fundacją Edumind Uważność w Edukacji – uczymy się od siebie nawzajem i inspirujemy do dalszego działania. – mówi Wiktor Janicki, prezes AstraZeneca Pharma Poland. 


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Malgorzata Urbas

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl