Kobiety w firmie kluczem do sukcesu biznesu


2019-11-29
Z analiz wynika, że do 2030 roku kobiety będą stanowić do 40 proc. specjalistów IT na całym świecie. Jakie możliwości stoją przed nimi? Jakie bariery powstrzymują je przed dołączeniem do świata technologii?

Współczesny sektor technologii to wciąż męski świat. Tylko co dziesiąta pozycja kierownicza w Dolinie Krzemowej jest zajmowana przez kobietę[1]. Jednocześnie już teraz około 74 proc. młodych dziewcząt deklaruje zainteresowanie dziedzinami z zakresu STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka) oraz naukami informatycznymi[2]. Z analiz wynika, że do 2030 roku kobiety będą stanowić do 40 proc. specjalistów IT na całym świecie[3]. Jakie możliwości stoją przed nimi? Jakie bariery powstrzymują je przed dołączeniem do świata technologii?


W branży IT kobiety odnoszą sukcesy na różnych szczeblach. Co więcej, zwyczajnie lubią tutaj pracować. Prawie dwie trzecie Polek pracujących w start-upach informatycznych docenia dynamiczny rozwój branży. Z kolei dla niemal połowy z nich kluczowa jest możliwość kreowania rzeczywistości dzięki swojej pracy[4].

- Obecnie na całym świecie tylko 25 proc. stanowisk związanych z technologią jest zajmowanych przez kobiety. Często nawet w przypadku tych, które już utorowały sobie drogę w branży, ich praca nie jest odpowiednio doceniana - co trzecia kobieta powyżej 35. roku życia wciąż znajduje się na stanowisku juniorskim[5] - zauważa Giuseppina Smith, Regionalny Kierownik Infrastruktury IT w Amazon, odpowiedzialna za całą infrastrukturę firmy w Wielkiej Brytanii.

Kobiecy świat technologii otwiera się na Warszawę

 

Siedem na dziesięć Polek pracujących w IT przyznaje, że wiedzę o nowych trendach i innowacjach zdobywają na konferencjach, podczas gdy jedna trzecia czerpie ją z warsztatów[6]. Women in Tech Summit, który odbył się w Warszawie w dniach 13-14 listopada, był świetną szansą, aby skorzystać z obu możliwości.

Giuseppina Smith, Regionalny Kierownik Infrastruktury IT w Amazon, była jedną z kluczowych prelegentek na wydarzeniu - z uczestniczkami spotkania podzieliła się wskazówkami, w jaki sposób kobiety mogą budować swoją pozycję w branży. Pomocą służyli również eksperci Amazon, które poprowadzą prelekcje - od podpowiedzi w temacie zarządzania ludźmi i technologią w dobie Przemysłu 4.0, po porady, w jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. W ramach sesji mentoringowych dla uczestniczek szczytu nie zabrakło również bardziej indywidualnych wskazówek. To możliwość wymiany doświadczeń, czerpania wiedzy od wieloletnich liderek branżowych i przedyskutowania najnowszych trendów.

Wyzwania stojące przed kobietami

 

Mimo osiągania dobrych rezultatów w pracy, kobiety wciąż doświadczają trudności w branży. Globalnie prawie połowa z nich wskazuje na brak mentoringu, a 4 na 10 zauważa niedostatek żeńskich wzorców i dysproporcje wynikające z uprzedzeń związanych z płcią w miejscu pracy. Dla około jednej trzeciej problemem są nierówne możliwości rozwoju i rozbieżne wynagrodzenie za wykonywanie tych samych obowiązków w porównaniu do mężczyzn[7].

- Zwiększenie liczby kobiet na seniorskich rolach w branżach technologicznych wymaga kulturowej zmiany. Jako Amazon chcemy wspierać te z nich, które wybiorą naszą firmę jako miejsce rozwoju swojej kariery. Robimy to poprzez mentoring, pokazywanie wzorców, którymi można się inspirować, a przede wszystkim - kultywowanie otwartego środowiska pracy. To kwestia uprzejmości i otwartości na wszystkich, niezależnie od różnic między nami - mówi Rachel Cooke, Head of Central Engineering Programs for Amazon Europe.

Z badań wynika, że równouprawnienie oraz różnorodność w miejscu pracy wiąże się z zyskami. Zespoły, które w swym składzie mają kobiety, są bardziej kreatywne, innowacyjne i przynoszą większe zyski niż te, które są wyłącznie jednopłciowe[8].

Wspieranie kobiecych talentów to podstawa

 

- W branży technologicznej zdecydowanie jest miejsce dla kobiet - mówi Giuseppina Smith. - Coraz więcej firm uświadamia sobie, że zadbanie o różnorodność i równouprawnienie otworzy przed nimi nowe drzwi. Ale my również musimy wspierać, edukować i zachęcać inne kobiety do podejmowania wyzwań w sektorach STEM. Pomóc im w zrozumieniu, że mogą być częścią tej branży - to nasz obowiązek. Duże firmy mają większe możliwości w tym zakresie - i nie powinny się wahać ich wykorzystywać.

Wspieranie kobiecych talentów zawsze było kluczem do sukcesu Amazon. Firma podejmuje działania z tego zakresu na całym świecie - m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie zapoczątkowała partnerstwo z WISE, którego celem było zmotywowanie kobiet do podejmowania pracy w obszarach związanych z nauką, technologiami, inżynierią oraz matematyką. W tym celu uruchomiono również program Amazon Amplify, który ma na celu m.in. likwidację największych barier, które powstrzymują kobiety od wyboru ścieżki zawodowej związanej z branżą technologiczną. W jego ramach ustanowiono stypendium Amazon Women in Innovation - to wsparcie w wysokości ponad 130 000 funtów rocznie dla 24 studentek w Wielkiej Brytanii. W Polsce Amazon właśnie uruchomił 4 Kindloteki STEM na Dolnym Śląsku, które maja wspierać dzieci w odkrywaniu oraz poznawaniu technologii.

Zaangażowanie firmy w tej dziedzinie zostało nagrodzone - Amazon otrzymał tytuł Female Tech Employer of the Year 2019, przyznawany przez organizację Women in Tech w Wielkiej Brytanii.


[1] The State of Women in Tech 2019

[2] Victoria Deresz, Women in Technology

[3] Women in Technology Statistics: What's new?

[4] The Strong Women in IT 2019

[5] The State of Women in Tech 2019

[6] The Strong Women in IT 2019

[7] The State of Women in Tech

[8] McKinsey & Company, Delivering through Diversity


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

AZ_2018

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl