Polacy są dobrzy nie tylko od święta – wyniki badań Millward Brown


2017-12-15
Już za kilka dni, jak co roku, w naszych domach rozbłysną choinkowe lampki, a w powietrzu będzie można poczuć zapach świątecznych potraw. Okres Bożego Narodzenia to czas zadumy i refleksji – zainspirowani wiekową tradycją oraz obecnością najbliższych, Polacy dużo chętniej dzielą się dobrem z innymi.

Dobro w życiu Polaków

Wbrew powszechnej opinii, że Polacy podobnie jak ich sąsiedzi z zachodniej Europy, w natłoku codziennych obowiązków i pogoni za karierą zapominają o drugim człowieku, mieszkańcy naszego kraju nadal znajdują w swoim życiu miejsce na dobre uczynki. Z badania „Stosunek Polaków do czynienia dobra” przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie firmy Wawel S.A. wyłania się pozytywny obraz naszego społeczeństwa. Mieszkańcy naszego kraju chętnie dzielą się dobrem z innymi, a wśród priorytetów warunkujących szczęśliwe życie, bycie dobrym człowiekiem ustąpiło jedynie zdrowiu. W czołówce znalazły się też udane małżeństwo oraz posiadanie dzieci. Jedynie jeden na stu badanych przyznał, że najważniejsze są dla niego wykształcenie lub sukces zawodowy.

 Małe wielkie gesty

A jak rozumiemy dobro? Aż 93% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że ważne są małe, dobre uczynki, które czynimy na co dzień. Wśród czynności, które badani utożsamiają z czynieniem dobra znalazły się: miły gest (80%), miłe słowo (74%) i uśmiech (71%). Jedynie 22%  za czynienie dobra uważa pomoc finansową. 

Polacy spontanicznie łączą czynienie dobra z wielkimi uczynkami, które realizowane są w ramach szeroko zakrojonych akcji społecznych, w które zaangażowane są duże grupy ludzi i duże pieniądze. Jednak wyniki badania pokazują, że dobrem, a raczej czynieniem dobra są też małe, drobne gesty, które wykonują w stronę innych ludzi - komentuje dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Dobro przez 365 dni w roku

W społeczeństwie nadal pokutuje przekonanie, że Polacy są dobrzy jedynie od święta. Jednak wyniki badań Millward Brown jednoznacznie wskazują, że jesteśmy lepsi, niż nam się wydaje – aż 83% respondentów przyznało, że w ciągu ostatniego tygodnia inni doświadczyli dobra z ich strony, a 72% doświadczyło dobra ze strony drugiej osoby. Polacy najczęściej się do siebie uśmiechają (67%) i mówią sobie miłe słowa (64%). Najłatwiej jest im czynić dobro, kiedy sami dobrze się czują (51%) oraz kiedy są szczęśliwi (49%). Jednocześnie nie chcemy się z tym obnosić – jedynie 3% Polaków przyznało, że okolicznością sprzyjającą do czynienia dobra jest dla nich obecność innych ludzi.

Wiele twarzy dobra

Po analizie postaw wobec czynienia dobrych uczynków można zaobserwować silną zależność pomiędzy wiekiem oraz płcią badanych. Osoby starsze i kobiety mają bardziej pozytywne postawy wobec czynienia dobra i uczenia dobra innych, w porównaniu z najmłodszą grupą wiekową (25-34 lata) i mężczyznami. Osoby młodsze bardziej skupiają się na konkretnych czynnościach (pomoc fizyczna, pomoc w pracy), w przeciwieństwie do starszego pokolenia, które przywiązują większą wagę do miłych gestów, uśmiechu i dobrego spojrzenia. Natomiast jako największą inspirację do czynienia dobra Polacy wskazywali motywację wewnętrzną – „po prostu tacy są” (62%). Dla sporej grupy osób ważne jest, żeby dzielić się z innymi swoją radością i szczęściem (40%), i/lub dać przykład innym (38%). Co czwarty badany wskazał jako wzór inne osoby, a prawie co piąty – religię. Wyniki wskazują również na zdolność mieszkańców naszego kraju do odczuwania empatii - 81% badanych zadeklarowało, że potrafi wczuć się w emocje innych ludzi. Z pełną stanowczością zadeklarował to co piąty respondent. Zdecydowana większość rodziców (97%) przyznała, że uczą swoje dzieci, że warto być dobrym dla innych.

 

Więcej informacji na temat działań prowadzonych przez firmę Wawel można znaleźć na stronach internetowych: www.wawel.com.pl, www.dobreskladniki.pl, www.sercerosnie.com.pl oraz na oficjalnym profilu marki na Facebooku.

Dodatkowych informacji udzielą:

 

Maja Głuśniewska, Garden of Words

e-mail: m.glusniewska@gardenofwords.pl tel. 48 512 352 187

 

Mariusz Wiaderek, Garden of Words

e-mail: m.wiaderek@gardenofwords.pl tel. 48 519 429 226


Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

m.myrlak

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl